Rebranding Twittera
Elon Musk to znany na całym Świecie wybitny przedsiębiorca. Jest on marką samą w sobie, w dodatku jedną z najsilniejszych marek w świecie technologicznym. Wracając do przeszłości Muska, to w kwietniu 2022 roku przejął Twittera za 44 miliardy dolarów. Już w tamtym okresie sugerował rebranding.
Część zmian obejmowała poluzowanie zasad moderacji Twittera oraz przywrócenie wcześniejszych zablokowanych kont na platformie. Aby otrzymać rekompensatę za utracone dochody właściciel Twittera wprowadził nowe funkcje. Jedną z nich była funkcja Twitter Blue za 8 USD miesięcznie oraz płacenie zweryfikowanym użytkownikom za reklamy w ich odpowiedziach.
Obecnie miliarder znów jest na świeczniku całego Świata, po tym jak 23 lipca 2023 roku zapowiedział rebranding Twittera. Wszystko nastąpiło po zamieszczeniu krótkiego video pokazującego niebieskie logo Twittera, zmieniające się na tle ciemnego nieba w literę X. Podświetlono również siedzibę serwisu w San Francisco. Oficjalnie logo zostało zastąpione znakiem ,,X”. Warto tutaj dodać, że logo zostało zmienione po raz kolejny. Na początku założenia platformy (2010 r.) logiem Twittera był kultowy, każdemu dobrze znany ptaszek. Jednakże w 2023 roku dokonano krótkotrwałej zmiany na wizerunek psa Doge.
Odchodząc od dygresji, Musk ogłosił, że Twitter ,,pożegna się” ze swoją dawną tożsamością marki, włącznie z kultowym awatarem. Dyrektor generalna firmy Linda Yaccarino wyznała, że jest to kluczowy etap ewolucji platformy mediów społecznościowych w ,,aplikację do wszystkiego”, która integruje płatności oraz wiadomości multimedialne. Dodatkowo zakupiono nową domenę oraz zmieniono nazwę firmy. Oryginalny adres URL https://twitter.com nadal działa, jednak jest on wymienny z x.com. Można stwierdzić, że Elon Musk ma sentyment do litery X gdyż w 1999 roku założył X.com, drugą firmę w swoim życiu, do której powrócił teraz, po 16 latach. Jest również dyrektorem generalnym SpaceX oraz niedawno uruchomił start-up sztucznej inteligencji- xAI, alternatywę chatu GPT.
Wiele specjalistów przewiduje przyszłe kierunku rozwoju platformy. Jedna z hipotez mówi o zmianie Twittera w stronę chińskiego portalu WeChat. Pozostała część mówi o zupełnie czymś nowym i innowacyjnym. Pozostaje nam czekać i obserwować kolejne zmiany.
A czym właściwie jest wspomniany wcześniej rebranding?
Rebranding to proces zmiany marki, wizerunku lub identyfikacji firmy lub produktu w celu odświeżenia, ulepszenia lub dostosowania ich do nowych potrzeb i trendów rynkowych.
Powodów do przeprowadzenia rebrandingu może być wiele. Główne z nich to: fuzja, przejęcie marki przez inną firmę, ekspansja na nowe rynki, chęć zmiany grupy docelowej, chęć poprawy wizerunku, czy zmiana strategii firmy.
W ramach rebrandingu modyfikacji i zmianie może podlegać w zasadzie wszystko w firmie. Zaczynając od logotypu, sloganu, grupy docelowej, skojarzeń z marką, strony www, kończąc na kanałach komunikacji z odbiorcami, ulepszeniu produktów, nowej identyfikacji wizualnej czy kierunku w strategii reklamowej.
Do przeprowadzenia rebrandingu potrzebny jest sztab kompetentnych osób, które będą podejmowały działania w określonych dziedzinach, jak: grafika, content marketing, komunikacja w social mediach itp. Należy pamiętać, że rebranding to kosztowny i długotrwały proces, dlatego należy go odpowiednio zaplanować. Kroki, które należy podjąć to m.in. zdefiniować przyczyny zmian, opracować nowy przekaz, stworzyć plan działań, określić budżet, wybrać właściwy termin ogłoszenia zmian, poinformować o rebrandingu pracowników oraz zadbać o spójną komunikację.
https://www.computerworld.pl/news/Twitter-ma-juz-oficjalnie-nowe-logo,446173.html