Dlaczego UX jest ważny w e-commerce?
Twój sklep internetowy jest jednym z wielu, które działają w tej samej branży. Choć strony różnią się wizualnie, to niektóre elementy są wspólne – np. koszyk zakupowy, który zazwyczaj znajduje się w prawym górnym rogu strony. To efekt wielu lat poświęconym na analizowanie oczekiwań i doświadczeń użytkowników. Tym właśnie zajmuje się UX designer – jego zadaniem jest maksymalizacja funkcjonalności strony sprzedażowej, tak aby każdy użytkownik mógł szybko znaleźć to, czego szuka i szybko sfinalizować zakup.
Dlaczego UX jest ważne i dlaczego?
UX (user experience) to doświadczenia użytkownika ze stroną internetową/aplikacją: łatwość obsługi, dostępność wszystkich funkcji oraz łatwość poruszania się po stronie/aplikacji. O UX możemy także mówić podczas projektowania samochodów, elektroniki, mieszkań itd.
Użytkownicy są w stanie zdecydować się na zakup nieco droższych produktów, jeśli polubią sklep za funkcjonalność, przejrzystość i krótki proces zakupowy.
Częstym powodem nieukończonej konwersji są rozbudowane formularze i źle zaprojektowana strona w wersji mobilnej. Aż 69% osób robi zakupy online z telefonu komórkowego.
Badania Nielsen Norman Group dowodzą, że przeciętny użytkownik opuszcza stronę w przeciągu minuty! Dlatego tak ważne jest, by nie zniechęcić odbiorcy w pierwszym kontakcie.
74% osób porzuca koszyk, gdy proces zakupowy jest zbyt skomplikowany.
Co wpływa na UX?
- nawigacja (czy użytkownik jest w logiczny sposób prowadzony po podstronach do realizacji celu np. zakupu produktu?, czy nazwy kategorii, podstron itp. są zrozumiałe?, czy strona posiada regularną architekturę informacji w górnym menu i stopce (w wersji mobilnej menu musi być łatwo rozwijalne i czytelne?)
- proces zakupowy (czy jest szybki?, czy informacje o cenie, sposobie płatności, koszcie dostawy itd. są czytelne?, czy stosujemy cross- i up-selling?
- treści na stronie (czy są krótkie, zwięzłe i na temat?, czy są nastawione na zrozumienie potrzeb/rozwiązywanie problemów potencjalnych klientów?
W Combo Marketing wszystkie strony i sklepy internetowe projektujemy zgodnie ze sztuką UX. Pewnie zastanawiasz się, jak sprawdzić, czy Twoja obecna strona lub sklep dostosowane są do potrzeb użytkowników. Jak to sprawdzić?
- Audyt UX – za pomocą narzędzi analitycznych możesz określić jakość funkcji UX realizowanych w sklepie, poszukać słabych punktów ograniczających konwersję, a także elementów, które mają decydujący wpływ na zachowanie klienta poruszającego się po stronie i liczbę wyświetleń. Taka recenzja jest punktem wyjścia do ewentualnej transformacji platformy pod kątem User Experience.
- Ankiety – Sprawdzamy wszystkie rozwiązania UX za pomocą metod walidacji, takich jak testy A/B, mapy zamówień, ankiety itp. Testowanie jest kluczowym krokiem w projektowaniu UX. Musimy mieć pewność, że proponowana struktura koszyka przyspieszy proces zakupu, nie irytuje użytkownika i nie zniechęca go do sfinalizowania transakcji. Analiza skuteczności proponowanych rozwiązań UX to druga część diagnozy kondycji e-sklepu, która pozwala zidentyfikować ewentualne błędy prowadzące m.in. niski zwrot z inwestycji w reklamę.
Źródła: