Jak przeprowadzić analizę konkurencji? – 5 przydatnych narzędzi
Analiza konkurencji jest ważną częścią każdego biznesu. Pomaga poznać mocne i słabe strony konkurencji oraz zidentyfikować zagrożenia i szanse biznesowe. Dzięki analizie konkurencji możesz stworzyć plan działania dla Twojej firmy, wzmocnić jej pozycję na rynku.
Analiza konkurencji pomoże CI:
- rozeznać się jak wygląda rynek i jakie są możliwości rynkowe
to ważne szczególnie na początku działalności – pozwoli to na ocenę ryzyka inwestycji i być może uniknięcie strat
- określić własną pozycję na rynku
- stworzyć dostosowaną strategię rozwoju
- uzyskać informacje istotne do planowania przyszłych działań marketingowych
- wykorzystać słabości konkurencji i przekonać ich klientów do Twojego produktu/usługi
- poprawić swoją pozycję w określonej grupie produktów
- lepiej komunikować mocne strony i przewagi konkurencyjne wśród potencjalnych klientów
Odkryj 5 narzędzi do analizy konkurencji, które pomogą Ci lepiej poznać swoich rywali w branży.
1. Brand24
Analiza konkurencji powinna zawierać monitoring działań w Internecie. Sprowadza się to do kilku kluczowych aspektów:
- Badanie opinii online na temat firmy, jej produktów, usług
- Liczba wzmianek o marce w Internecie
- Zasięg treści, w których jest mowa o marce
- Zaangażowanie wokół treści, w których jest mowa o marce
- Najbardziej wpływowe profile, które wspominają o marce
- Poznania opinii i recenzji klientów
Od czego zacząć? Od analizy słów kluczowych:
- nazwy marki
- nazwy produktu/usług
- markowych hashtagów
- nazwisko CEO
- frazy związane z kampanią marketingową
Dowiedz się:
- Co mówią o konkurencji ich klienci online
- Czy jakieś wpływowe źródła o nich wspominają
- Czy otrzymują dużo opinii od klientów oraz jakie to są opinie – pozytywne czy negatywne
- Jakie są oczekiwania ich klientów
- Czy zmagają się z jakimiś problemami
- Jakie są ich najnowsze aktualizacje/ ulepszenia produktów lub usług
- Czy mają duże zaangażowanie (polubienia, komentarze, udostępnienia)
- Jak często wspominane są online ich marka, produkty
- Jaki jest zasięg wzmianek o marce
Następnie przejdź do zakładki Podsumowanie, która zawiera najważniejsze informacje o Twoim branżowym rywalu:
najpopularniejsze wzmianki, ostatnie wzmianki, ilość wzmianek, zasięg, interakcje, wzmianki pozytywne i negatywne, wpływowe profile i strony, które wspominają o Twojej konkurencji, wykresy pokazujące liczbę i zasięg wzmianek.
2. Similar Web
Kolejnym narzędziem, które pomaga w analizie konkurencji jest Similar Web. Narzędzie to służy do monitorowania ruchu na stronie. Wersja płatna oferuje również wiele innych analiz.
Pozwala uzyskać takie informacje jak:
- wielkość ruchu – za pomocą tych informacji możesz oszacować udział w rynku swojego konkurenta, przynajmniej pod względem ruchu na stronie (z podziałem na ruch płatny, polecający i organiczny)
- wyświetlanie reklam – dowiesz się jakie reklamy wyświetlają
- aby porównać wydajność swojej witryny i witryn konkurencji, wprowadź adres swojej www, a następnie stronę konkurencji
3. SemRush
SEMrush to kolejne świetne narzędzie do analizy konkurencji, zwłaszcza jeśli chcesz konkurować o użytkowników w wyszukiwarce Google. Content marketing i SEO są bardzo ważną częścią strategii marketingowej.
Jakość treści i wydajność techniczna Twojej www decydują o tym, jak Twoja strona jest widoczna dla potencjalnych klientów w wyszukiwarkach. Znalezienie organicznych użytkowników i organiczne promowanie swojej marki jest dość trudne. SemRush może to znacznie ułatwić.
Możesz sprawdzić działania SEO konkurencji, np.:
- szacowany ruch
- organiczne słowa kluczowe, które wykorzystują do pozycjonowania
- pozyskane backlinki
- nowe i utracone słowa kluczowe
- linki odsyłające do ich strony
- wzrosty i spadki w SERP
4. Siteliner
Narzędzie, które przyda się do wglądu w techniczne kwestie dotyczące działania strony konkurencji. Mają one wpływ na ranking strony w Google. Siteliner pozwala na wykrycie słabych punktów w działaniu www konkurencji np. niedziałające linki (404).
Możesz wykorzystać te dane, by linkować do uszkodzonych linków konkurencji – przewodnik dotyczący tego tematu.
5. Rank Signals
Rank Signals umożliwia monitorowanie linków zwrotnych konkurencji. Pozwala to na wgląd do źródeł, które linkują do www konkurencji.
Źródła: