MARKETING W BRANŻY STOMATOLOGICZNEJ | strona www | vol. 1
Zakładając, że mamy opracowaną koncepcję marketingową naszego gabinetu (słabe/mocne strony, przewagi konkurencyjne itd.) potrzebujemy nośnika informacji, najlepiej digitalowego, czyli strony www. Jak przejść cały proces, aby stworzyć skuteczne narzędzie do pozyskiwania pacjentów?
Zacznijmy od tego, czego pacjenci szukają:
- Czy jesteś w stanie im pomóc z ich potrzebą stomatologiczną?
- Jaka jest cena usługi? (Jest to temat na osobny wpis, czy umieszczać cennik na stronie, czy też nie).
- Jakie są kompetencje, certyfikaty, opinie klientów? (Czuły punkt: Google Maps | Google Moja Firma).
- Czy można zarejestrować się np. o godzinie 23:00, np. online?
- Jakim sprzętem dysponujesz?
- Jaki jest czas oczekiwania na wizytę?
- Czy Twój gabinet obsługuje też najmłodszych pacjentów? Czy są możliwe wizyty adaptacyjne?
- W jakich godzinach można umówić się na wizytę?
ETAP I – przygotuj konspekt
Wyżej opisałem jakich informacji szuka zdecydowana większość potencjalnych pacjentów. Kluczowe informacje można zaprezentować na wiele sposobów, dlatego bardzo ważne jest stworzenie odpowiedniej architektury treści oraz mapy strony. To kluczowe w kontekście planowania, jak cała strona powinna wyglądać.
Warto zacząć od przygotowania konspektu strony, który powinien zawierać:
- Mapę strony, czyli “drzewko”, które opisuje nazwy podstron i ich zagnieżdżeń.
- Widoki podstron, czyli co powinna zawierać każda podstrona. Inne informacje z inną architekturą umieścimy na stronie głównej, a inne np. na podstronie z opisem usługi “wybielanie zębów”.
- CTA, czyli wezwanie do akcji – idealny scenariusz jest taki, że użytkownik intuicyjnie jest prowadzony, jak po ścieżce, ale na końcu musimy mu wskazać, jakiej interakcji od niego oczekujemy. Najczęściej naszym makro celem jest REZERWACJA WIZYTY i tutaj też powinien mieć opcje np.
- zapis przez formularz,
- telefon,
- zapis przez system do rezerwacji,
- inne np. zapis przez Messengera, czat na stronie.
- Przemyśl przyszłe działania marketingowe – jeśli planujesz np. kampanie na Facebooku, czy Google Ads zastanów się, jak powinna wyglądać Twoja ścieżka użytkownika (skąd będzie generowany ruch, jak będziesz dalej go procedował), czy da się zmierzyć konwersje (czasami systemy rezerwacji są na osobnych domenach/subdomenach i nie ma możliwości mierzenia efektywności). Jeśli planujesz SEO, to blog/poradnik i duża ilość unikatowej, autorskiej treści na pewno mocno wspomoże ten proces.
ETAP II – przygotowanie contentu
Jeśli już wiesz, jak będzie wyglądać Twoja strona www, możesz zająć się przygotowaniem materiałów. Będziesz potrzebował:
- treści,
- zdjęć – najlepiej sprawdzą się autentyczne, więc zatrudnienie fotografa do sesji zdjęciowej na pewno będzie dobrym pomysłem,
- określenie stylu i kolorystyki strony – na pewno powinna ona wynikać z Twojej aktualnej identyfikacji wizualnej. Jeśli nie masz takich materiałów, warto wyjść od kolorów samego logo.
ETAP III – projekt i wdrożenie
Na tym etapie powstaje tak naprawdę cały layout graficzny oraz jego późniejsze kodowanie do wersji online. Warto przyjąć wcześniej założenia co do samego projektu mianowicie:
- Czy chcemy tworzyć wersje online rezerwacji wizyt?
- Czy chcemy stworzyć dedykowany widok do wersji mobile?
- Czy wybraliśmy system, na jakim będzie stała strona? WordPress, Joomla, dedykowany?
- Czy mamy wybraną domenę i serwer?
- Czy mamy przygotowane regulaminy, politykę prywatności i odpowiednio zabezpieczone dane, które przetwarzamy?
- Jakie narzędzia analityczne podłączysz? Google Analytics, pixel Facebook?
Cały proces nie jest mocno skomplikowaną sprawą, natomiast bardzo ważne jest, aby odpowiednio przygotować się do całego projektu, bo jak widać, dobrze wykonana strona potrzebuje zaangażowania wielu kompetencji specjalistów:
- marketingowca, który uwypukli najważniejsze cechy Twojego gabinetu,
- copywritera, który przygotuje “sexy” angażujące treści,
- fotografa,
- grafika/UX designera,
- programisty,
- SEOwca.
Dlatego przy wyborze firmy wykonującej stronę www warto dopytać się, czy na pokładzie jest project manager, który poprowadzi Cię przez cały proces i wszystkiego dopilnuje. Kolejny krok to rozpoczęcie generowania ruchu na stronę, czyli start działań marketingowych. Pamiętaj, że nawet najlepsza strona bez działań marketingowych jest jak bilbord w lesie – może być piękna, kolorowa, ale nikt jej nie zobaczy 🙂