Jak znaleźć i wybrać influencera do współpracy?
Influencer marketing ma wiele korzyści: zwiększa świadomość marki u konsumentów, wiarygodność i zaufanie do marki, zasięg i ruch w witrynie, zaangażowanie społeczności wokół marki/produktów, wspiera działania SEO.
Aż dla 72% internautów jako pierwsze źródło informacji o produktach wybierają blogi i vlogi, a 53% przyznaje, że dokonało zakupu pod wpływem ich treści. Wiele użytkowników traktuje opinię influencera na równi z opinią znajomych.
Jeśli mamy już ułożoną strategię marketingową, która uwzględnia influencer marketing musimy znaleźć odpowiednie osoby. Gdzie szukać influencerów do współpracy?
- Grupy na Facebooku
Na Facebooku możemy znaleźć różne grupy poświęcone influencerom, youtuberom, tiktokerom, instagramerom. Tutaj znajdziesz z powodzeniem mikroinfluencerów o mniejszych zasięgach. Na grupie Influencer Polska – praktycznie o influencer marketingu możesz wystawić swoją ofertę współpracy opisując kogo szukasz, dla jakiego produktu, na jakim kanale social media, a nawet jaki minimalny zasięg Cię interesuje i jaką formę rozliczenia preferujesz. - Raporty i rankingi
Rankingi topowych influencerów znajdziesz w rankingach np. See Bloggers, SoTrender lub Andrzeja Tucholskiego.
Szczegółowe raporty o influencerach możesz zweryfikować na takich stronach jak socialblade.com lub postforrent.com - Konkursy
Nominowani i laureaci Gali Twórców czy też Grand Video Awards to osoby, na które na pewno warto zwrócić uwagę. Takie konkursy nominują influencerów z kilkunastu kategorii (np. Beauty & Fashion, Edukacja, Kulinaria, Podróże, Zdrowie i Sport, Wnętrzarskie i DIY, Profesjonalne i specjalistyczne, Kultura i sztuka, Lifestyle, Parenting, Podcast, TikTok…) więc na pewno znajdziesz coś dla swojego biznesu. - Podobne/ Proponowane
Obserwuj to, co proponują Ci portale społecznościowe. Na YouTubie i Instagramie po dodaniu interesującego nas profilu zostanie nam wyświetlona lista podobnych użytkowników. W ten sposób samodzielnie odkryjesz nowe osoby warte uwagi. - Platformy
Jeśli nie chcesz szukac na własną rękę skorzystaj z gotowej bazy influencerów np. WhitePress, Platforma umożliwia filtrowanie po tematyce, zasięgach, mieście. Gromadzi w jednym miejscu ponad 36800 portali, 11540 influencerów, 670 dziennikarzy. Narzędzie jest płatne. - Wyszukiwanie po hashtagach
Wyszukując w hashtagach na Instagramie popularne hasła, zgodne z naszą marką np. (#weganizm) możemy odnaleźć popularne wpisy osób, które prawdopodobnie będą pasowały do naszego brandu.
Zanim podejmiesz współpracę z influencerem zweryfikuj go.
Sprawdź, czy obserwatorzy nie są wykupieni. Jak to rozpoznać? Podejrzane konta będą miały dziwne nicki, najprawdopodobniej nie będą pochodziły z Polski, nick może być ciągiem znaków. Gdy obserwatorzy są wykupieni nie będą generować zasięgów lub te zasięgi będą sztucznie pompowane – i nie zrealizujemy naszych celów marketingowych. Innym tipem na rozpoznanie konta z wykupionymi obserwatorami są duże skoki liczby obserwujących, małe zaangażowanie na koncie, niewiarygodne komentarze z dziwnych kont (boty lajkujące).