Opinie o firmie w internecie – monitorowanie, zarządzanie i pozyskiwanie.
„W ciągu ubiegłego roku 90% konsumentów skorzystało z Internetu w celu znalezienia lokalnej firmy.
Każdego dnia 33% konsumentów sprawdza opinie w internecie.
Przeciętny konsument spędza 13 minut i 45 sekund czytając recenzje, zanim podejmie decyzję o zakupie lub skorzystaniu z usługi.
Statystyczny konsument zapozna się z 10 opiniami na temat produktu lub usługi, które oferuje firma, zanim jej zaufa.
Wśród konsumentów którzy czytają recenzje, 97% czytało odpowiedzi firm na opinie klientów zamieszczone w Internecie.”¹
Badania wskazują jednoznacznie – opinie klientów w internecie są bardzo ważne dla wizerunku firmy i bezpośrednio wpływają na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. W dzisiejszym świecie o Twojej firmie może mówić każdy – warto więc kontrolować pojawiające się opinie. Ilość miejsc w internecie, gdzie można taką opinię zostawić jest ogromna. Jest to np.
- w opiniach na Twojej www
- Opinie w Google Maps
- recenzje na Facebooku
- komentarze pod postami na Facebooku lub Instagramie
- platformy zbierające opinie np. Opineo
- platformy branżowe np. Tripadvisor, Booking.com
- serwisy ogłoszeniowe np. OLX, Allegro
- porównywarki cen np. Ceneo
- fora internetowe
- grupy na Facebooku
- portal z opiniami o pracodawcach np. GoWork.pl
Jak widzisz jest tego naprawdę sporo i ręczne przeglądanie i wyszukiwanie opinii byłoby czasochłonne. W sprawnym monitoringu opinii przychodzą z pomocą narzędzia internetowe. Zapoznaj się z poniższą listą, by w łatwy sposób zarządzać wizerunkiem firmy.
Narzędzia do monitoringu opinii w internecie
Google Alerts – bezpłatne narzędzie, które zbiera wzmianki na podstawie zdefiniowanych słów kluczowych i pomaga śledzić treści, które dotyczą Twojej firmy.Narzędzie to śledzi wiele miejsc (z pominięciem social mediów): wiadomości, blogi, witryny, filmy, książki, dyskusje, finanse. Alerty przychodzą na maila.
Brand24 – zaawansowane i płatne (149 zł/mc) narzędzie do monitoringu sieci.Narzędzie śledzi publiczne wzmianki z social media, forów internetowych, serwisów informacyjnych, blogów, podcastów i newsletterów. Umożliwia zaawansowaną analitykę wyników. Wzmianki oznaczane są jako pozytywne, neutralne i negatywne. Powiadomienia, alerty i raporty o nowych wzmiankach możesz otrzymywać nawet co godzinę na telefon lub maila.
Sprout Social – narzędzie do monitorowania social media, minimum płatne 99 USD/mc. Będzie bardzo przydatne dla marek osobistych i influenserów. Łączy w sobie funkcje monitorowania wzmianek oraz zarządzania profilami w social media tj. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest. Umożliwia planowanie postów, tworzenie harmonogramów.
Jak reagować na opinie?
Klienci niestety chętniej zostawiają opinię na temat zakupów lub usług, z których nie byli zadowoleni. Negatywną opinię mogą bowiem zostawić szybko i anonimowo. 97% odbiorców czyta odpowiedzi firmy na pozostawione opinie – warto więc się odnieść do pozostawionego komentarza – wyjaśnić, odnieść się do regulaminu sklepu, przeprosić, a może zaproponować rabat. Dużo trudniej zmobilizować klientów, by zostawić pozytywną ocenę. Jak więc to zrobić?
Jak pozyskać nowe opinie?
- Widget na www, który umożliwi wystawianie opinii i przeniesie klienta do wizytówki w Google.
- Buttony „Oceń produkt” w sklepie e-commerce.
- Ozdobna karteczka dołączana do przesyłki – z podziękowaniem za zakup i prośbą o wystawienie opinii np. na Facebooku.
- Zniżki za wystawioną opinię.
- Przypomnienie newsletterze.
Źródło¹. Ukontentowani.pl