Social Media w czasie koronawirusa

6 kwietnia 2020 Dodane przez
Social-Media-w-czasie-koronawirusa

Pandemia koronawirusa odcisnęła piętno na niemalże wszystkich sferach życia milionów ludzi. Bardzo dużo firm upadło lub odczuło jej skutki, a pracowników straciło pracę. Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy warto prowadzić Social Media w tym kryzysowym czasie, jak komunikować się ze swoimi klientami, jakie działania marketingowe prowadzić, jakie treści publikować, czy nie publikować wcale? Co zrobić, by nie pogorszyć swojej sytuacji i nie stracić zaufania odbiorców? Oto kilka porad!

 

Aktywność w Social Media

Nie jest wskazana rezygnacja z prowadzenia Social Mediów, nawet jeżeli w tym czasie nie masz zbyt wiele do zaoferowania swoim klientom. Jeżeli np. zostałeś zmuszony do zamknięcia wypożyczalni samochodów lub salonu fryzjerskiego nie rezygnuj z działań marketingowych i obecności w Social Media. Wręcz przeciwnie ten czas warto wykorzystać na opracowanie strategii marketingowej, ulepszenie swoich kanałów, kontakt ze stałymi i nowymi klientami. Dobrze jest poinformować ich, że Twoja firma nadal funkcjonuje, a gdy skończy się kryzys, zostanie otwarta z powrotem. Jeśli wraz z pracownikami przeszliście na system zdalny, warto również o tym poinformować, by klienci Twojej firmy wiedzieli, że nadal mogą korzystać z usług i czuć się spokojne o ważne dla nich projekty. Pomimo trudnej sytuacji komunikuj się ze swoimi odbiorcami i informuj ich o sytuacji w firmie, wszelkich zmianach i nowościach, które na nich czekają (np. nowe produkty lub usługi), kiedy tylko sytuacja poprawi się i wszystko wróci do normy.

 

Delikatna i odpowiedzialna komunikacja

Wirus Covid-19 jest dla wszystkich bardzo trudnym, a nieraz również traumatycznym doświadczeniem. Wpłyną już bardzo negatywnie nie tylko na polską, ale również europejską i światową gospodarkę. Budzi u wielu osób lęki i pytania w związku ze zdrowiem własnym, rodziny i przyjaciół, a także przyszłością. Strach i obniżone nastroje potęguje dezinformacja, która panuje w Social Media oraz na wielu różnych witrynach internetowych. Dlatego w obliczu wszechobecnej paniki i nieprawdziwych informacji trzeba być bardzo ostrożnym i odpowiedzialnym w prowadzeniu działań marketingowych i komunikacji ze swoimi odbiorcami w mediach społecznościowych. Przede wszystkim informacje, które podajesz lub udostępniasz z innych profili, powinny być zweryfikowane i zgodne z prawdą. Podawanie nieprawdziwych i wywołujących niepotrzebną panikę informacji może mieć opłakane skutki w postaci naruszenia dobra odbiorców, utraty ich zaufania, a nawet naruszenia dobrego imienia Twojej firmy i marki. Pamiętaj, że nawet usunięta informacja lub niezbyt roztropnie napisany post nie umknie uwadze Twoich odbiorców, gdyż Internet nie zapomina, a skandaliczne działania firm bardzo szybko rozchodzą się w wirtualnej przestrzeni.

 

Stwórz szlachetną akcję lub zaangażuj się w już istniejący projekt

Wiele firm mimo utraty klientów i strat finansowych stara się wspierać walkę z pandemią poprzez tworzenie różnych wydarzeń, zbiórek w Social Media, udział w akcjach wspierających walkę z koronawirusem lub służbę zdrowia. Możesz np. promować akcję #zostańwdomu lub utworzyć zbiórkę na środki ochrony osobistej dla szpitali i udostępnić ją na swoim profilu. Dobrym przykładem są restauracje, które masowo zaczęły włączać się do akcji #WzywamyPosiłki polegającej na przygotowywaniu darmowych posiłków dla pracowników służby zdrowia, którzy w obliczu pandemii potrzebują szczególnego wsparcia. Akcja ta cieszy się ogromną popularnością i pozytywnymi reakcjami społeczności w mediach społecznościowych, a szlachetne działania firm na pewno nie zostaną zapomniane przez klientów.