Tajemnice Instagrama
Z Social Media korzysta 90% Twoich potencjalnych klientów. Jeszcze niedawno mówiło się o tym, że strona internetowa firmy to obowiązek w biznesie-te czasy już minęły. W tym momencie marketerzy zgodni są, co do tego, że reklamowym „must have” są działania na portalach Social Media. Dlatego rozpoczynamy cykl po najbardziej popularnych platformach SM, aby zaspokoić rządzę wiedzy każdego świadomego marketera i przedsiębiorcy. Podstawowe informacje znajdziesz tutaj (link: https://www.combomarketing.pl/2017/10/28/reklama-internet/).
Kluczem do doboru odpowiedniej platformy jest rozpoznanie swojej grupy docelowej potencjalnych klientów i ustalenie celów biznesowych. Właściwie dobrany kanał, spośród takich jak: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest i in., pozwoli Ci nie tylko na zwiększenie wejść na stronę, ale również podniesienie sprzedaży konkretnego produktu lub usługi.
Jednakże Social Media to nie tylko pozyskiwanie nowych klientów, to także miejsce, w którym możesz podtrzymywać relacje ze stałymi klientami i w którym Twoi klienci pozyskują dla Ciebie nowych klientów. Ponadto dzięki Instagramowi Twoja marka ma szansę stać się istotnym elementem życia klienta.
Czego dowiesz się o Instagramie?
Jak już wiesz, istnieje szereg różnych portali. W tym artykule skupimy się na Instagramie. Wiele globalnych i lokalnych marek zdecydowało się już używać Instagrama jako narzędzia marketingowego. Czy jest on odpowiedni dla Twojego biznesu? Z artykułu dowiesz się:
-
Jakie są wady i zalety prowadzenia firmowego Instagrama
-
Jakie treści powinny znaleźć się na Instagramie w 2018 roku
-
Jakie możliwości reklamowe i PR owe daje Ci Instagram
-
Dla jakich branż rekomendujemy Instagram
Treści w 2018 i 2019 roku. Nie ma odbiorcy – jest użytkownik.
Popularność Instagrama w Polsce stale rośnie. Już dawno przestał być platformą, na której użytkownicy wrzucają tylko zdjęcia. Dynamiczne rozwijanie Instagrama ma na celu zatrzymanie jak największej liczby aktywnych użytkowników, do których możesz dotrzeć. Potencjalny zasięg reklamowy wynosi obecnie około 2 300 000 użytkowników (dane Facebook ads – tak, właścicielem Instagrama jest Facebook).
W świecie, który nabiera coraz szybszego tempa, reklamy wyświetlane na smartphonie, powinny być wizualne (ang. visual content). Odpowiednio dopasowana reklama, nawet oglądana przez potencjalnego klienta „w biegu”, może mieć naprawdę pozytywny wpływ na Twój biznes. Oczywiście podstawą jest rozgryzienie grupy docelowej, a także opracowanie celów, jakie chce się osiągnąć daną kampanią reklamową zgodnie z zasadami SMART.
Założyłeś profil, wstawiłeś swoje logo. Co dalej? Jakie powinny być treści publikowane na Instagramie? Na twoim Instagramie oprócz zdjęć nie powinno zabraknąć wideo. Poza znaną od dawna możliwością dodawania relacji znikających po 24h (ang. insta story), na które składają się krótkie filmiki (do 15 sek.), czy też boomerangi (kilkusekundowe gify) itp. na Instagramie pojawiła się możliwość umieszczania dłuższych filmów wideo – coś na wzór instagramowego YouTube. Nosi on nazwę IGTV. Filmy te muszą być przystosowane do ekranu smartphone o pionowym ustawieniu kadru, czyli być w proporcjach nie 16:9, lecz 9:16.
Od 2018 roku na Instagramie liczy się autentyczność i naturalność, to znaczy, że np. dodawanie mocnego filtra silnie zmieniającego zdjęcie przestało być popularne. Najważniejsze jednak, aby pamiętać, że obrazy dynamiczne mają większą szansę na przyciągnięcie uwagi. Wśród zwierząt i ludzi funkcjonuje zasada: co się rusza może cię zranić – zwracamy więc większą uwagę na to, co jest ruchome. W momencie, gdy obrazy, które zmieniają się z częstotliwością efektu stroboskopu, mogą zirytować osoby w wieku poprodukcyjnym, dla młodszych będą impulsem do tego, żeby zatrzymali na nich swój wzrok na dłużej.
Dla kogo jest Instagram?
Badania socjologów pokazują, że użytkownicy mediów nie są grupą jednorodną. Znaczna część użytkowników Instagrama to pokolenie Y i Z (młodzi dorośli i nastolatkowie). Według niektórych badań osoby z grupy wiekowej do 25 roku życia spędzają na Instagramie ponad 32 minuty dziennie – to naprawdę sporo! Data urodzenia użytkowników mediów w zdecydowanym stopniu determinuje ich tożsamość oraz styl życia, a przez to treści, jakie oni preferują.
Na Instagramie możesz pozwolić sobie na więcej! Treści publikowane tutaj mogą być zabawne, możesz pokazać „ludzką” twarz twojego biznesu, pokazać się od podwórka twoich działań, dodać wywiady z pracownikami twojej firmy, czy też zdjęcie ze wspólnego wyjazdu. Ważne, aby były przede wszystkim angażujące i o jasnym przekazie. Treści, które użytkownicy sami chętnie rozprzestrzeniają noszą miano viralowych lub wirusowych, zazwyczaj są one: ciekawe, zaskakujące i oddziałujące na emocje.
Dodawaj opisy, używaj hasztagów naprzemiennie, zmieniaj je i dodawaj nowe. Użytkownicy odbierają takie profile lepiej, a algorytmy pokazują je częściej twoim potencjalnym klientom.
Przy publikowaniu należy pamiętać o spójności całego contentu (content to odpowiednio dobrane treści). Na Instagramie tworzysz wizerunek swojej marki, trafiasz do grupy o danych upodobaniach estetycznych.
Public Relations, czyli budujemy wzajemne zrozumienie z klientami.
Umiejętnie prowadzony profil pozwala pozytywnie wpłynąć nie tylko na sprzedaż, lecz także na wizerunek marki. Może on stać się dla ciebie wartościowym narzędziem do komunikacji z klientami: za pomocą publikowanego contentu, ale również przez wiadomości bezpośrednie (ang. direct messagage). Platforma pozwala także, na kontaktowanie się między sobą klientów, np. za pomocą komentarzy. Daje możliwość wymieniania się wrażeniami na temat twoich produktów czy usług.
Twój profil może być oznaczany przez użytkowników (na tablicy klienta będzie znajdował się link do twojego profilu), mogą oni także używać hasztagów (#, ang. hashtag), które zwiążesz z twoją firmą – twojego instagramowego podpisu. Firma Nike zasłynęła z hasła reklamowego Just Do It!, a później wykorzystała je do promocji na Instagramie za pomocą hasztagu #justdoit – istnieje już ponad 14 mln wpisów użytkowników z tym hasztagiem, w większości związane ze sportem.
Ostatnie badania pokazują, że zaangażowanie na Instagramie jest nawet dziesięciokrotnie większe niż na Facebooku! Zaangażowani użytkownicy będą przekazywać twój content dalej – bez dodatkowych kosztów. Brzmi wspaniale, prawda? Wadą Instagrama jest jednak to, że mogą pojawić się negatywne komentarze i reakcje ze strony klienta. Dlatego tak ważna jest praca nad odpowiednim przekazem. Nie każdy przygotowany jest do radzenia sobie z krytyką w umiejętny sposób. Współpraca z zaufaną agencją social mediową niesie ze sobą szereg korzyści, stąd ich popularność w ostatnim czasie. Aby nie zaszkodzić sobie w mediach społecznościowych warto mieć “pod ręką” zespół specjalistów.
Dla jakich branż Instagram jest odpowiedni?
Umiejętnie przeprowadzona kampania na Instagramie sprawdzi się w prawie każdej branży B2C. Nie jest odpowiednia do prezentowania produktów i usług dla branży B2B.
Jeżeli działasz w branży handlu elektronicznego (ang. e-commerce), niezależnie co sprzedajesz – Instagram jest dla ciebie! Od niedawna na Instagramie pojawiła się możliwość bezpośredniego targowania produktów w postach. To, czy obierzesz drogę prezentowania swoich produktów jako pack shooty, czy zdecydujesz się wpisać w trendy story tellingu i zastosujesz lokowanie produktu, zależy tylko od ciebie.
Instagram odpowiedni jest również dla twojej osobistej marki. Personal branding stał się istotną częścią strategii osób, które cenią sobie rozpoznawalność. Jesteś specjalistą w jakiejś dziedzinie? Dziel się swoim doświadczeniem i pozyskuj nowych klientów, a także nawiązuj kontakty.
Jakie branże mają największą szansę na zwiększenie zysków dzięki Instagramowi? Jeżeli twoja firma działa na rynku modowym, motoryzacyjnym, gastronomicznym, lifestylowym, czy szeroko pojętej branży beauty twój umiejętnie prowadzony Instagram szybko zyska popularność i pozwoli na wzrost dochodów. Instagram doskonały jest również do promocji szeroko pojętej kultury.
Doskonałym przykładem wykorzystania personal brangingu, story tellingu i hasztagów (#rl9, #annalewandowska, #healthyteam) są profile Roberta i Anny Lewandowskiej. Małżeństwo dzieli się chwilami z życia prywatnego, pokazuje treningi, czy też to jak dąży do osiągnięcia celów (tworzą pewną opowieść). Na swoich profilach lokują także produkty – stają się influencerami. Na załączonym filmie możesz zobaczyć nie tylko przykład zgrabnie prowadzonych profili budujących markę osobistą, ale również kampanię Nike z wcześniej wspomnianym hasztagiem #justdoit – w roli główniej Robert Lewandowski.
Faktem jest, że 80% kont obserwuje jakąś firmę na Instagramie (dane z marca 2017 r.), warto, aby twoja firma znalazła się wśród nich.
Jakie są możliwości płatnej reklamy na Instagramie?
Aby zareklamować się na Instagramie, nie potrzebujesz w ogóle posiadać na nim swojego firmowego konta. Posiadając konto lub nie, możesz wykupić jednorazową reklamę lub kampanię, którą dotrzesz do wybranej grupy docelowej. Twoje zakupione reklamy pojawią się w aktualnościach lub relacjach odbiorców.
Formy reklamy, które masz do dyspozycji na najszybciej rozwijającej się obecnie platformie to:
-
Relacje – trwają 15 sekund i mają pionową orientację, co pozwala na prezentacje oferty w nieco odmienny sposób (zdjęcia, filmy audio-wideo, tekst lub mix). Twoje relacje wyświetlane są między relacjami znajomych twojego potencjalnego klienta.
-
Audio-wideo – wideo (długość do 60 sekund; format kwadratu lub poziomy, pamiętaj o wgraniu do wideo napisów dla osób, które obejrzą reklamę bez dźwięku)
-
Obraz – zdjęcie, format jak w wideo, na którym możesz umieścić do 20% teksu
-
Reklamy karuzelowe – połączenie kilku zdjęć, filmów z płynnym przejściem pomiędzy nimi, lub na zasadzie pokazu slajdów, angażują użytkownika do przesunięcia, by zobaczył więcej.
Jest jeszcze jedna możliwość. Zaangażowanie influencerów, którzy staną się ambasadorami twojej marki. W ten sposób wykorzystasz zasięgi i popularność danego instagramowego blogera. Istnieje wiele zalet i wad tego typu reklamy, ale to materiał na osobny artykuł. Twoi klienci, o czym pisaliśmy wcześniej, mogą stać się właśnie takimi bezpłatnymi influencerami.
Instagram nie jest tylko medium, które oddziałuje na wzrok i słuch, ale również na dotyk. Nie jest to reklama w telewizji, gazecie, czy radio. Aby zwiększyć interakcje z użytkownikami, forma reklamowa powinna zostać skonstruowana na zasadach gry. W przypadku wykupionej reklamy mamy możliwość wyboru przycisku “wezwania do działania” (ang. call to action). Niektóre z możliwości to: dowiedz się więcej, kup teraz, obejrzyj więcej, skontaktuj się z nami, zarezerwuj teraz, rejestracja. Jest on istotnym elementem przy planowaniu kampanii, musi być odpowiednio dobrany do celu akcji.
Czy to się opłaca?
Zaletą reklamy na Instagramie są aktualnie dobre wyniki w stosunku do ceny oraz możliwość uzyskania szczegółowych statystyk i jasność rozliczenia – płacisz za efektywność reklamy. Jeżeli chodzi o koszty, to jedno jest pewne – to się opłaca. Wykorzystaj oferowane formy reklamy jakie daje Instagram – pozyskaj nowych klientów i utrzymuj relacje ze stałymi klientami za pomocą profesjonalnie prowadzonego profilu lub zwiększ sprzedaż dzięki kampanii reklamowej.
Śledź naszego bloga lub polub profil na Facebooku, aby otrzymywać informacje o nowych branżowych artykułach. W kolejnym artykule napiszemy o konkurencji Instagrama, a już wkrótce opiszemy także w jaki sposób możemy mierzyć efekty każdej kampanii w Social Media.
Źródła:
-
Lim Sook Huey, Rashad Yazdanifard, How Instagram Can Be Used as a Tool in Social Network Marketing, Jan 13, 2015, https://www.researchgate.net/publication/265377226_How_Instagram_can_be_used_as_a_tool_in_social_networking_marketing [online: 18.07.2018]
-
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/90-proc-polskich-internautow-korzysta-z-social-media-liderem-facebook-w-gore-youtube [online: 18.07.2018]
-
Gruchoła M. (2016), Pokolenie Alpha – nowy wymiar tożsamości? “Rozprawy Społeczne”, Nr3(10), s. 5-13
-
https://business.instagram.com/blog/carousel-ads-for-instagram-stories?locale=pl_PL [online: 18.07.2018]
-
https://www.facebook.com/business/help/976240832426180 [online: 18.07.2018]
-
https://business.instagram.com/ [online: 18.07.2018]
-
Szymon Mierzwa, Instagram krok po kroku – jak przeprowadzić skuteczny audyt profilu i zoptymalizować komunikację na Instagtramie? [w:] “Social Media Manager Magazyn”, Nr1(4)/2018, s. 32-35.
-
Monika Bagińska-Majewicz, The Sky – is not the limit – visual content marketing – trendy 2018, [w:] “Online Marketing Magazyn”, Nr1(38)/2018, s. 26-28.
-
Małgorzata Walendziewska, Instagram Stories krok po kroku – Jak tworzyć relacje, które angażują widza? [w:] “Social Media Manager Magazyn”, Nr2(5)/2018, s. 47-50.
-
Rahim Black, Pinterest, Instagram, Twitter i Snapchat dla e-commerce! Czy niszowe Social Media przekładają się na sprzedaż? [w:] “Online Marketing Magazyn” Nr5(36)/2017, s. 44-47.
-
Jak maksymalizować efekt ROPO, czyli Instagram dla e-commerce, [w:] “Online Marketing Magazyn” Nr5(36)/2017, s. 76-78.