Jak przeprowadzić skuteczny konkurs na Facebooku?
Niejeden administrator firmowego fanpage’a zastanawia się nad sposobami na pobudzenie zaangażowania dotychczasowych fanów oraz pozyskanie nowych polubień. Jednym z najlepszych rozwiązań, by osiągnąć ten cel jest przeprowadzenie konkursu. Co jednak należy zrobić, żeby zorganizować go prawidłowo? Jak sprawić, by administrowanie tego typu przedsięwzięciem stało się łatwe i przyjemne (co jest ważne zwłaszcza w przypadku dużych akcji)? Na te i kilka innych pytań postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule.
Aplikacja, czy post?
Pierwszym dylematem, który pojawia się, gdy zdążyliśmy już ochoczo zakrzyknąć „Robimy konkurs!”, jest podjęcie decyzji, czy przeprowadzimy go:
- za pomocą specjalnej aplikacji,
- w formie posta konkursowego, pod którym uczestnicy będą zamieszczać komentarze z odpowiedziami, publikować zdjęcia albo filmiki.
Nasze doświadczenie w przeprowadzaniu konkursów zdecydowanie wskazuje na to pierwsze rozwiązanie. Zwłaszcza, jeśli chcemy zorganizować go na odpowiednio dużym fanpage’u.
Mimo, że już na samym początku musimy liczyć się z wydatkiem poniesionym na stworzenie, bądź wykupienie dostępu do aplikacji, to korzyści, jaki nam ona przyniesie powinny szybko zrekompensować odchudzenie portfela. Dlaczego? Już spieszę z przedstawieniem zalet aplikacji konkursowych:
- Łatwiejsze zarządzanie – aplikacje mają ten plus, że posiadają zaplecze w postaci panelu administracyjnego. Daje on duże pole do popisu organizatorowi, który może przede wszystkim odpowiednio zdefiniować zasady przebiegu konkursu, np. ograniczyć liczbę prac zamieszczanych przez 1 uczestnika, możliwość włączenia/wyłączenia głosowania, itd. Wszystko dzieje się automatycznie, tak więc nie trzeba wyłapywać nadliczbowych prac konkursowych i ręcznie ich usuwać. Co więcej, administrator otrzymuje narzędzie pozwalające łatwiej i skuteczniej zarządzać konkursem już w trakcie jego trwania. Dzięki temu jest możliwość np. takiego skonfigurowania aplikacji, że praca zostanie opublikowana w konkursie dopiero wtedy, gdy zaakceptuje ją administrator. W przypadku konkursów prowadzonych w formie komentarzy pod postem na nieodpowiednie treści (np. wulgaryzmy, lub nieprzyzwoite zdjęcia) możemy zareagować dopiero po opublikowaniu ich przez uczestnika. Czasami zanim je wykryjemy, upływa nawet kilka godzin.
- Zarządzanie danymi – to co daje ogromną przewagę aplikacjom, to możliwość zbierania leadów (czyli danych uczestników konkursu). Poprzez skonfigurowanie pól, których wypełnienie jest wymagane, żeby wziąć udział w konkursie organizator będzie mógł posiąść nieocenioną wiedzę na temat swoich potencjalnych klientów. Przykładowo: na pozyskane w ten sposób adresy e-mail będziemy mogli w przyszłości wysyłać mailingi promocyjne. Oczywiście informację o tym, w jakim celu zbieramy dane musimy zawrzeć w regulaminie konkursu, żeby fani nie czuli się przez nas spamowani treściami, na otrzymywanie których nie wyrazili zgody.
- Zwiększanie zasięgów – udział w konkursie może wiązać się z tym, że sam uczestnik na swojej tablicy opublikuje post zachęcający wszystkich jego znajomych do przyłączenia się do zabawy. Dzięki temu, na zasadzie efektu kuli śnieżnej nawet z niewielkiej liczby użytkowników biorących udział w konkursie może stworzyć się ogromna grupa osób. Duży odsetek spośród nich może polubić nasz profil.
Przemyślane nagrody
Kolejnym krokiem po wybraniu sposobu zorganizowania konkursu i określeniu grupy docelowej jest dobór nagród. Ta kwestia, z pozoru błaha, ma bardzo duże znaczenie dla tego, czy zachęcimy ludzi do wzięcia udziału w zabawie. Przy systematycznym przeprowadzaniu konkursów na Facebooku warto co jakiś czas skusić użytkowników droższą wygraną, której zdobycie wymagać jednak będzie większego zaangażowania. Nagrody należy też dobierać pod kątem ich atrakcyjności dla grupy docelowej. No bo cóż z tego, że w naszym konkursie będzie do wygrania wspaniały zestaw do manicure, jeśli fanpage kierujemy do mechaników samochodowych? 😉
Odpowiedni czas trwania
Po ustaleniu nagród pora zastanowić się nad określeniem ram czasowych. Konkursy o zbyt długim czasie trwania zostają po prosu zapomniane przez wielu użytkowników. Z drugiej strony konkurs, który trwa zbyt krótko niesie ryzyko tego, że fani go przeoczą, lub też po prostu nie zdążą z wykonaniem zadań konkursowych. Najważniejszą zasadą przy ustalaniu czasu trwania konkursu jest zatem rozwaga i zdrowy rozsądek. Konkursy o średnim stopniu skomplikowania trwają najczęściej ok. 1-2 tygodnie.
Promocja
Niezależnie od tego, jak dużą liczbą fanów możemy się pochwalić w danej chwili niemal niezbędnym elementem każdego konkursu jest jego promocja poprzez dostępne na Facebooku narzędzia. Gigant społecznościowy jakiś czas temu zmienił edge rank, przez co treści, które publikujemy na fanpage’u trafiają jedynie do śladowej ilości fanów. Aby temu zaradzić trzeba niestety liczyć się z wydatkiem pieniędzy. Plus jest taki, że oprócz docierania z informacją do osób, które lubią już nasz profil, działania możemy poszerzyć także o nowych odbiorców, co powinno przynieść efekt w postaci dodatkowych „like’ów”. Oczywiście nic nie przeszkadza temu, by promocję konkursu dodatkowo wspomóc innymi metodami, np. dołączając stosowną informację w firmowym newsletterze, wysyłanym do subskrybentów.
Formalności (Regulamin)
Last, but not least – regulamin. Coś, o czym niemała liczba organizatorów konkursów zdaje się nie pamiętać, lub nie chce pamiętać. Przeważnie z powodu lenistwa, braku czasu, lub niechęci do ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z zaangażowaniem prawnika, który zadba o zgodność regulaminu z obowiązującym prawem. Nie zważając jednak na przyczyny, które za tym stoją, należy liczyć się z ewentualnymi konsekwencjami. Począwszy od burzy wywołanej przez niezadowolonych fanów naszego profilu, przez zablokowanie fanpage’a przez Facebooka, na sprawie karnej kończąc. Czy warto zatem ryzykować? Na to pytanie należy odpowiedzieć sobie samemu. Decydując się na organizację konkursu za pośrednictwem naszej firmy, możesz mieć pewność, że zostanie on stworzony profesjonalnie i zgodnie z literą prawa.